Het afgelopen jaar zagen we, en nu nog steeds, een enorm groeiende vraag naar intercomsystemen. Op steeds meer locaties zijn (plexi-)glazen schermen geplaatst bij onder meer balies en kassa’s. Deze transparante schermen bieden extra veiligheid voor medewerkers en bezoekers, in verband met de verspreiding van het coronavirus. Ondanks meer veiligheid, als het gaat om gezondheid, hebben de (plexi) glazen schermen echter een nadeel; het beperkt de spraakverstaanbaarheid. Het verstaan van de persoon aan de andere zijde van het scherm is soms extreem lastig.
Voor deze situaties is er een eenvoudige oplossing, namelijk een raam intercomsysteem. Met een intercomsysteem blijft goede communicatie mogelijk. Optimale verstaanbaarheid ondanks een barrière.
Goedkoop is in deze situatie vaak duurkoop
Uit onze ervaring blijkt dat niet elk intercom systeem past bij de situatie. Allereerst heb je te maken met kwaliteitsverschillen in intercomsystemen. Met regelmaat ontvangen wij aanvragen van bedrijven die een simpel en goedkoop systeem online aangeschaft hebben, waarvan later blijkt dat het intercom systeem echter niet de gewenste kwaliteit bieden die ze hadden verwacht. Het probleem van een slechte spraakverstaanbaarheid blijft.
Bij Tau Audio Solutions hebben we er voor gekozen om dergelijke systemen niet aan te bieden, ondanks de vraag. Met de systemen van het merk Contacta hebben we een prachtige serie kwalitatieve intercomsystemen in onze productportfolio. Het merk Contacta staat voor kwaliteit, betrouwbaar en goed geprijsd. Met de systemen van Contacta hebben we de ervaring dat de kwaliteit goed is. Het merk biedt diverse oplossingen voor verschillende budgetten, al naar gelang de eisen en wensen die aan het intercom systeem gesteld worden.
De juiste oplossing voor een intercomsysteem
Wij staan 100% achter de kwaliteit van Contacta. Dit wil niet zeggen dat wij alle beschikbare Contacta intercom systemen voor iedere situatie aanraden. Door stil te staan bij de omgeving, en vooral bij de omgevingsgeluiden, kan er een perfect passende oplossing voor de situatie aangeboden worden. Er zijn verschillende aspecten waar goed naar gekeken moet wordt, voordat er een keuze gemaakt wordt voor passend intercom systeem.
Kijk naar de situatie
Ten eerste kijken we naar de situatie. Wordt het intercom systeem gebruikt bij een balie, bijvoorbeeld in een bank of gemeentehuis? Doorgaans is er in deze situatie aan beide zijde van het (plexi-)glazen scherm een balie. Een dergelijke situatie biedt genoeg plaats om luidsprekers te plaatsen of, voor een strakke afwerking, te kiezen voor inbouwluidsprekers. Oplossingen als de Contacta STS-K003, STS-K002 of de STS-K060 zijn voor deze situaties een mooie oplossing.
Is er geen balie aan de bezoekerszijde? In deze situatie is het wenselijk om een microfoon tegen of op het raam te plaatsen en een luidspreker boven het (plexi-)glazen scherm te hangen. De STS-K062, STS-K058 of de STS-K015 van Contacta zijn in deze situatie zeer geschikt.
Omgevingsgeluiden
Een ander, een tweede zeer belangrijk aspect voor de keuze van een intercom systeem is de omgeving. Een locatie waar ontzettend veel achtergrond geluid aanwezig is, vraagt om een andere aanpak dan een stille ruimte. In deze situatie gaat het hierbij met name om de microfoon die gebruikt wordt. Een aantal intercomsets beschikken over een omni directionele microfoon. Een omni directionele microfoon is in rustige ruimten een ideale oplossing, omdat deze microfoon al het geluid om zich heen goed oppakt. Dit type intercom systeem is een handige en goede oplossing in bijvoorbeeld verzorgingstehuizen. Men is het praten in een microfoon vaak niet gewend en de omgeving is doorgaans rustig. Hoe beter de microfoon het geluid oppikt, hoe handiger en hoe beter.
In drukke ruimten wil je juist vermijden een microfoon het geluid goed oppakt, omdat veel omgevingsgeluiden het gesprek verstoren. In een situatie als deze is het beter voor een directionele microfoon te kiezen. Een directionele microfoon richt zich op de spreker en zal daardoor minder achtergrond geluiden oppakken. Daarnaast zijn er intercomsets beschikbaar met een combinatie van beide type microfoons. Deze intercomsets hebben aan de ene zijde een omni directionele microfoon en aan de andere zijde een directionele microfoon. Meer over de verschillende typen microfoons lees je in onze blog: Hulp bij aanschaf van een nieuwe microfoon.
Is er aan de personeelszijde veel rumoer, en is de baliemedewerker vrijwel doorlopend met mensen in gesprek is? In deze situatie is een headset een zeer handige oplossing. Hierdoor kan de medewerker zich beter afsluiten voor het rumoer op de achtergrond en de klant beter verstaan.
Aanvullende opties
Na het bepalen van de manier van installeren en de juiste microfoon zijn er nog een aantal andere punten die bepalend zijn voor het kiezen van het juiste intercom systeem.
Aan/uit functie
Wenselijk kan zijn de mogelijkheid om de microfoon aan de personeelszijde uit te zetten. Een bezoeker kan wel gewoon zijn aanwezigheid melden. Op het moment dat het personeelslid iets wil overleggen met een collega kan het wenselijk zijn dat dit niet gehoord wordt door de bezoeker. Een aantal intercomsets bieden standaard deze optie en zijn er ook maatoplossingen mogelijk.
Aanwezigheid melder
De STS-K009 van Contacta is speciaal ontwikkelt voor situaties waarbij het personeel geen zicht heeft op de klantzijde. De bezoeker drukt op de aanmeldknop om kenbaar te maken dat hij/zij aanwezig is. Het personeelslid start vervolgens het gesprek op.
Passend design
Een passend design voor in de ruimte heeft natuurlijk grotendeels te maken met het type intercomset dat gekozen wordt. Gekeken wordt of het gaat om inbouw of opbouw en wat voor microfoon wordt er gebruikt. Daarnaast biedt Contacta standaard haar systemen in twee verschillende kleuren; grijs en zwart. De STS-K060 is uitgevoerd in een zeer stylische en strakke roestvrij stalen versie. Naast deze twee standaard kleuren zijn er meer mogelijkheden als het gaat om de kleur. Neem gerust contact met ons op voor de opties.
Mogelijkheden met intercomsystemen zijn eindeloos
De situaties waarin momenteel intercomsystemen gebruikt worden zijn eindeloos. Denk aan balies in winkels, banken of gemeentehuizen, kassa’s bij supermarkten, tankstations of afhaalpunten, en ook in taxi’s, bussen en trams en zelfs in vergaderruimten waar een scherm wordt geplaats. Het uitgebreide portfolio STS-Intercomsystemen van Contacta biedt in 99% van deze gevallen een passende oplossing. Voor de uitzonderingssituaties bedenken wij graag samen met u een oplossing op maat.
Meer weten of advies nodig?
Neem contact op met één van onze experts. Zij zijn te bereiken via 050 549 90 90 of sales@tau.nl. Wij helpen u graag verder met een passende oplossing! Leg uw project, bij voorkeur met foto’s van de locatie, aan ons voor en we selecteren samen met u de beste oplossing passend bij alle eisen en wensen.